Ny tartanutfordring: 30 x 200m


Økta er egentlig hentet tilbake fra vinteren 2002/2003. Da var dette ei økt som vi kjørte jevnlig ca annenhver uke i Ekeberghallen gjennom vinteren. Mot våren ble den strippet ned til 3(7x200). Selv om det nå er sommer og midt i oppkjøringsfasen velger jeg å opprettholde mengden på 30 repetisjoner. Det er tross alt ti kilometer som nå er konkurransedistansen, ikke 1500 meter. 

Jeg er av den oppfatning at jeg responderer godt på slike kortintervaller, og er vel av den såkalte "fast-twitch" typen.( Les mer om dette i denne interessante artikkelen om intervalltrening:  http://beta.active.com/running/articles/use-interval-training-to-hit-your-5k-and-10k-potential

Farten antar jeg kommer til å ligge på ca 3000-konkurransefart. Kanskje 38 sek i snitt er litt vågalt. Jeg får kanskje starte på 40. Det er tross alt god overfart i forhold til 10km-konk.

Piggskoa tas på etter første serien. 

Etter endt økt: 


Oioi. Det ble ei kjempeøkt! Meget fornøyd med progresjonen utover i økta. Jeg tror dette er ei velfungerende økt, til tross for at NTNU-folka ikke er helt enige. Men dette skal da heller ikke være ei kapasitetsøkt med formål å øke VO2-maks. Dette er ei økt som skal gjøre det mer komfortabelt å løpe i konkurransefart på tikilometer. Pusten ble aldri særlig plagsom og beina ble heller aldri særlig tunge. Det er nettopp det som gjør økta så bra. Jeg fikk totalt seks kilometer i 3.10-fart med lette bein. Det er ikke hverdagskost. 

I tiden fremover skal jeg kombinere slike overfartsøkter med hurtige langturer litt saktere enn 10 kilometer-konkurransefart og litt kortere tempoøkter i konkurransefart (4-8 km). 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Seiglivede myter om tredemølla

Fagsnadder: Høy puls hos uerfarne løpere.

Trening til ultraløp. En nybegynners erfaring.