Dobbel dose..... Hmm de funkar for mæ!

Fy for ei gørr reklame. Pelle (eller var det proffen?) er ikke den samme lenger. Uansett...
Litt mengde må til. Ferien inneholdt ikke de store treningsmengdene. Innlegg om det er i tura.... Nå er hverdagen igang igjen, og jeg ser at langturpulsen ikke helt står i stil med nivået før ferien. Det er et tegn på at jeg må skjerpe meg. I dag ble det to økter, en slags dagens dobbel. Løping til og fra jobb med andre ord. To ganger elleve kilometer. Mårråøkta går som regel rolig. Jeg bestemte meg for å holde pulsen under 140 noe som er lav sone to for meg. Det gikk greit til Lyngstrand og sånn litt over halvveis, men som vanlig overstyrer kilometertider pulsen og jeg lar meg rive med. Jeg så utover i økta at jeg kunne komme inn til et snitt på fem blank på kilometeren. Men da måtte jeg bryte 140-grensa med kanskje ti slag siste kilometeren. Selvsagt gjorde jeg det og krøp faktisk godt opp i sone 3 siste 500 meter i motbakke. Men så snittet jeg på 4.59 også da..... Hmmm er dette et godt eller dårlig tegn? Jeg blir aldri helt sikker.
Økta etter jobb planla jeg litt annerledes. Med kun en hurtig tur tidligere i uka bestemte jeg meg for litt mer fart. 500 fort og 500 meter rolig. På den måten kom jeg meg fort hjem og fikk litt tilvenning til raskere tempo. Det ble tilsammen åtte 500-metere. Progressive sådan. Tid litt avhengig av terrenget, men de lå mellom 1.35 og 1.51. Det jeg kan ta lærdom av er at jeg må løpe litt mer i overfart fremover. Dvs raskere enn 3.40/km. For intervallene som gikk i 3.40-fart var ikke særlig behagelige. Jeg måtte jobbe som besatt! Pausene gikk i 5.30-fart.
Så det passer bra at Asics-programmet jeg følger akkurat nå går inn i en "fartsperiode" med mer vekt på intervaller. Noe må gjøres for å klare å holde 3.45-fart sammenhengende over flere kilometer.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Seiglivede myter om tredemølla

Fagsnadder: Høy puls hos uerfarne løpere.

Trening til ultraløp. En nybegynners erfaring.