En bane for kortintervaller. Trening for 5 km.




Det flotteste idrettsanlegget i hele Søndre Land må uten tvil være Søndre Land idrettspark. En sårt tiltrengt kunstgressbane og tartanbane kom på plass sommeren 2014. Det har ikke vært et gram tartan i verken Nordre- eller Søndre Land siden tidenes morgen. Det voksende friidrettsmiljøet i Søndre Land med Sæmund Moshagen i spissen, var nok ivrig med i planleggingen og sørget for at det samtidig ble laget et friidrettsanlegg rundt kunstgressbanen.  Det var vanskelig å drive rekruttering til friidretten da fasilitetene var omtrent på samme nivå som jordene som omkranset anlegget.

Ved start/mål fortsetter bane 3 og 4 videre gjennom svingen. Nok for meg ;-) 
Nå er det riktignok et såkalt "delanlegg friidrett". For oss langdistanseløpere mangler det en vesentlig detalj...siste sving. Parkeringsutfordringer gjorde det vanskelig å få til en 400m rundbane, så istendenfor siste sving, så ble det parkeringsplass. Men det må samtidig bemerkes at i den nylig vedtatte arealplanen ligger det inne ny parkeringsplass, og kanskje det åpner opp for å lage siste sving. Det er godlyd for mellom- og langdistanseløpere (og langsprintere).
To baner fortsetter etter svingen, men stopper i enden av bortre langside,
enn så lenge... 

For en tartan-entusiast som meg så frister det med baneøkter. Så med tartan i nærområdet så må det utnyttes så langt det lar seg gjøre, selv om det ikke lar seg gjøre å løpe runde på runde.










300 metere er løsningen...mange 300 metere.

Tilbake til gode gammeldagse kortintervaller, slik jeg kjørte for 15-20 år siden.  Det har blitt noen 300 meters-intervaller denne sommeren. Jeg har funnet en fin versjon, som jeg mener gir godt utbytte for meg, nå som jeg sikter inn mot en halv-god 5km-tid til høsten.

I forrige uke hadde jeg ei ny slik 300 meters-økt:

Etter 3 km oppvarming og noen stigningsløp og koordinasjonsløp var det tid for å gå igang med hoveddelen.

Jeg putret ut i det første planlagte 300 metersdraget, og tenkte at det ville være fint å holde 5000 m-tempo (3.30/km) fra starten og kanskje kjøre de ned mot 3000 meter-tempo (3.20) etterhvert. Pausa er lett jogg tvers over søndre ende av kunstgressbanen, tilbake til start. Pausa blir da på omtrent 45 sek. Det går stort sett bra. Jeg bestemmer meg for å løpe 20 stykker uten seriepause. Kort fortalt blir det:

20 x 300m @61,0 (63-57)  pause 45 sek

Dette er ei passe hard økt for meg. Ei økt med relativt god kontroll, og hvor jeg kjører intervallene jevnt og trutt nedover fra 3.30/km til 3.20/km, noe som er målfart for henholdsvis 5000m og 3000m. Tilbakelagt distanse i konkurransefart er 6 km.




Planen fremover er å holde denne farten, men stadig kjøre lengre intervaller. Men da kommer jeg til svingutfordringen igjen. En mulighet blir da å løpe 500 metere langs riksvegen. Jeg hadde også ei slik økt for noen dager siden. 16 x 500 meter med 45 sek pause. Riksvegen er jo litt kupert, så tidene løp fra 1.38 - 1.52 med et snitt på 1.43. Det var ei ganske hard økt, og farta var omtrent den samme her som på 300 meterne uka før. Det er jo bra.

Neste steg blir å gå over til 1000 metere i 3.30-3.20-fart. Det spørs om ikke pausa da må være litt lengre, i hvertfall ved første gjennomføring.

Istedenfor å presse intervalltidene, som jeg har vært vant med, er nå målet å presse pausene. Utfordre meg selv til å holde litt fart også i pausene.

Det er en konkurransespesifikk tilnærming, og gir små muligheter til å lure seg selv, noe jeg til tider kan være litt god til.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Seiglivede myter om tredemølla

Fagsnadder: Høy puls hos uerfarne løpere.

Trening til ultraløp. En nybegynners erfaring.