Harde koser: 5 x 1000m

Ingenting er så artig som formfremgang. Da er alle treningsmetoder artige. Nå har baneløping også blitt artig igjen. Gamle harde intervaller med kamp mot rundetidene.  Den gode formutløsningsøkta 5x1000 med tre minutters pause ble hentet frem på papiret i løpet av en kontorlunsj. Men hva slags tempo skulle jeg begi meg ut på.... 5000 konkurransefart? Ja det tror jeg er ganske vanlig på ei slik økt. Men hva er 5000-farta mi for tiden? Forhåpentligvis ned mot 3.30 på kilometeren. Da satser jeg på det, et snitt på 3.30 vil jeg være fornøyd med. Det gir 84-runder. 42 ved passering 200. 

Nå var tiden inne for å gå ned i kjelleren for å tørke støvet av piggskoa. Kanskje seks-sju år siden forrige gang jeg klemte tærne inn i de. 

Og det var en digg følelse! Så lett og smooth det føltes. Jeg var riktignok litt spent på reaksjonene i leggene, men jeg tok sjansen. Jeg har jo løpt endel med ds racern siste tiden. Nå skal jeg riktignok ikke løpe noe baneløp i høst, men slike økter er like gode selv om det er 10 km asfalt som er høstens fokus for meg. Først ut er tikilometeren i Drammen under Drammensmaraton om halvannen uke. 
 
Jeg løp noen stignings- og koordinasjonsløp og fikk en grei følelse for overfartsløping. Første intervallen gikk på skinner og jeg klokket meg inn til akkurat 3.30 etter å ha sakket litt ned siste 200. Dette var da lett tenkte jeg, men normalt så går de første intervallene veldig lett for meg, så jeg gikk ut i samme tempå på den andre intervallen, men klokket meg da inn til 3.26. Ok opp igjen på 3.30 på den tredje da tenkte jeg og jogget videre på mine 400 meter i pausa. Tredje intervallen gikk på 3.24. Fjerde på 3.20 og siste helt ned på 3.13. Da svidde jeg riktig nok av en del krutt og måtte feste knegrepet etter målgang. Jammen. Snakker om progresjon i økta. Jeg snittet jo på 3.22 eller noe deromkring! Piggsko og raske tartanintervaller skal settes opp igjen på blokka om ikke så lenge


.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Fagsnadder: Høy puls hos uerfarne løpere.

Seiglivede myter om tredemølla

Trening til ultraløp. En nybegynners erfaring.