Fellesøkter for Land-løpere

Påska 2014 er sen og snøfri i dalstroka innafor. Det er flækkbært på skyggesidene og blåveisføre på solsida. Et kvarters kjøretur oppover i lia, og du kommer til meterhøye snøplogkanter og nykjørte langrennsløyper. Som løper er det ikke tvil om hvor ferden skal gå. Som påskeferierende er jeg litt mer usikker. Men enn så lenge har jeg ikke tatt påskeferie. 

Palmehelga har i mange år hatt en spesiell plass i mitt løperhjerte. I gamle dager, når Land f.i.k. fortsatt var fremadstormende ble palmehelga brukt til treningsleir i Gøteborg. Nærmere bestemt i Slottskogen, og Slottskogsvallen stadion. Der unngikk vi snøen i det indre Østlandet, og fikk tre dager med kraftig overload på trening. Jeg har klare minner fra mårråøkter i terskelfart og heidundrandes syreintervaller på ettermiddagene. 


Gammelmannslegg, småbarnstidsklemme og harahjerter
Nå er Land f.i.k. en saga blott, aktive friidrettsutøvere i Land-kommunene har nå fordelt seg på sine tilhørende kommuner Nordre- og Søndre Land. Land f.i.k. hadde mange (!?!)  halvaktive mellom- og langdistanseutøvere på middels kretsnivå, som nekter og gi seg. Flere har passert veterangrensa og sliter med gammelmannslegg, småbarnstidsklemme og harahjerter. Vi har overlevd et drøyt tiår med et samfunn i løperdvale. Vi har måttet tåle å bli ledd av der vi løp med tights og shorts med splitt opp til midt på
rumpeballene. Vi har løpt VO2-maksintervaller uten å vite det. Vi har kjørt koordinasjonsløp barfot i gresset uten vibram fivefingers eller Nike free. Vi har likt å løpe med "stafettsko" for å få den gode løpsfølelsen. Vi har kastet oss ut i et titalls nyvinninger på treningsprogram-fronten, uten at noe av det har ført til noen oppblomstring av god form. Vi har tatt med oss litt av alt og bakt i hopes et opplegg vi trives med og tror fungerer godt nok for oss. Samtidig er vi fortsatt nyfikne på moderne treningsprinsipper og tester ut nye ting for å legge det til i erfaringsbanken.

Vi opplever for tiden en ny vår når det gjelder løping. Tightser er igjen blitt allemannseie, og kanskje splittshortsen også kommer inn igjen for fullt. Jeg observerer stadig oftere løpere langs Landeveien, og facebook-veggene tapetseres med treningsrelaterte kommentarer. 

Fellesøkt for Land-løpere
Palmesøndag klarte vi å stable sammen noen gamle Land-løpere for en fellestur. Ikke alle hadde mulighet, enkelte har valgt å bosette seg på andre plasser i landet. Noen kommer tilbake til gamle trakter ved høytider som dette. Vi stimlet sammen på Bergfoss-senteret på Dokka tidlig søndag formiddag. Fem stykker ønsket å løpe en rolig langtur og skravle om gamle økter og nåværende prestasjonsnivå. Vi løp en rolig runde nordover langs Væssia, over Øiomsbrua og tilbake gangstien på Nordsinni.
På tur nordover langs Væssia med Tonsåsen i det fjerne. 

På flata ved Øiomsbrua, vi vender og får påskesola midt i fleisen. 

Da vi nærmet oss Dokka igjen så ønsket alle å legge til noen kilometer slik at vi fikk to mil. Dermed gikk ferden gjennom sentrum og sørover langs jernbaneskinna og tilbake gangstien langs riksvegen. 
Jeg fikk bokført drøye 23 kilometer, og erfarte at både muskler og akilles tålte mengden svært godt. Tempoet var slik det skal være når man skal skravle og nyte påskesola, og jeg snittet på 5.10 min/km. 

Land-løperne
Ei gammel Land f.i.k.-side på facebook oppdaterte vi nylig til å bli ei side for "Land-løpere". Ei side for folk som liker å løpe fort eller sakte, langt eller kort. Her håper vi mange med interesse for en løpetur i ny og ne kobler seg på. Vi vil tilrettelegge for fellesøkter spredt utover Land-kommunene jevnt og trutt utover våren. Økter som skal gå i rolig tempo (rundt 5.30 pr km), med veivalg som gjør det mulig å bli med på kun deler av turen. 

Treningsstatus for eget vedkommende
Treningen går bra om dagen. Jeg trener ikke lenger alternativt, og har hatt noen uker med kun løpstrening, sett bort fra litt styrketrening innimellom. Jeg holder meg på ca fire økter i uka og ligger jevnt på rundt 50 km. Jeg kjører fortsatt minimalt med fart, men har ukentlige økter ned mot 4.00-fart og litt opp i sone tre. Akillesen har ikke vært helt klar for 3.30-fart og lette sko. En liten kikk i treningsdagboka kan røpe at jeg ikke har hatt ei eneste intervalløkt siden 16. oktober! Det vil si 122 kondisøkter uten intervall. Kun kontinuerlig trening. Noen av øktene har vært såkalte vekselsløp rundt terskelfart. F.eks annenhver km i 3.45 og 4.15 fart.

Det er kun to uker til vårens første konkurranse, Viggaløpet. Det er ikke et løp jeg kommer til å spisse formen mot, men jeg kommer til å legge inn noen harde tempoøkter på 7-8 km og et par intervalløkter i bittelitt overfart. Jeg tror akillesen er klar for det nå.


Kommentarer

  1. Det var en sek shorts du limte inn, Roger. Splitten er helt grei, men glossen var i overkant attraktiv. Takk for en fin tur. Måtte vi få mange flere slike lisensfrie løpeturer før snøen atter dekker veiene.
    Geir Arild

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Trening til ultraløp. En nybegynners erfaring.

Fagsnadder: Høy puls hos uerfarne løpere.

Anmeldelse: Neoprensokker i bløtt vårterreng