Kommer jeg i form med Asics?

Ja, uten tvil med Asics-sko. Det merket har fulgt meg jevnt i femten år, med noen skuffende unntak. Den lesten passer meg meget godt. Men nå er det ikke snakk om sko, men om standardiserte løpeprogrammer. Det er visst litt "in" for tiden det å kjøpe eller melde seg på et 8-12 ukers opplegg fra en eller annen, et eller annet. Det være seg maratonprogrammet til Marius Bakken, tilpassede programmer på jogg.se, løplabbet.no, garmin.no og sikkert et hundretalls andre.

Jeg dumpet mer eller mindre tilfeldig over Asics sitt opplegg (sikkert gjennom reklamemodulen på kondis.no)
Jeg har mer enn nok kunnskaper til å skreddersy et program til meg selv, men tenkte det kunne være en fin inspirasjon til nye økter, samt se om jeg klarer farten de foreslår på hardøktene. Jeg har selv plottet inn målet mitt på 10 km i oktober.

Jeg følger ikke programmet slavisk, jeg bruker det jeg har lyst til. Dessuten så er programmet veldig forsiktig i de første ukene. Nesten som om jeg aldri har løpt før.

Build up
I dag sto en såkalt "build up-session" på programmet. Det vil si progressiv langkjøring, evt kenyansk langkjøring. Kjært barn har mange navn. Programmet befalte 8 km delt i tre deler, først 4.19-fart, deretter 4.08-fart, deretter 3.57-fart. Altså ei økt som krever relativt flatt underlag for å ha kontroll.

Jeg blinket meg ut en god gammel runde fra Dokka sentrum, Øiomsbrurunden på 15 km. Den går på lettkupert og flatt asfalt vei nord for Dokka. Vestsidevegen utover og gangvei langs rv 33 tilbake.
4 km oppvarming og deretter 3x3km kontinuerlig (lettere å dele opp 9 i tre deler), progressivt som betalingen lød. Da vasset det godt i runden, og jeg fikk en  til to km nedjogging.

Intensitetsbefalingen stemte ganske godt. Jeg snittet med 4.15 på første tre, 4.07 på midterste tre (som jeg etterpå så ble fire kilomter...) og 3.49 på siste tre km. Med siste km på 3.42 var jeg nok i ferd med å krysse terskelen. Alt i alt ei god økt, men den dro ikke skikkelig til før de siste tre kilometrene. Fram til halveis i økta føltes den relativt behagelig, og ligger under sone tre. Mot slutten dro jeg meg godt inn i sone fire. 

Nærmere detaljer om økta finner du her ved å trykke på bildet under. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Trening til ultraløp. En nybegynners erfaring.

Fagsnadder: Høy puls hos uerfarne løpere.

Anmeldelse: Neoprensokker i bløtt vårterreng