Bill.mrk: Utenlandske opplevelsesløp for en rimelig penge.


Kall det gjerne en kontaktannonse. Jeg ønsker jo tross alt å komme i kontakt med andre gjennom dette innlegget. Begynner jeg å bli desperat, er det en krise som siger innpå eller er det bare en følge av naturlig samfunnsutvikling...?

Jeg søker løpsfolk med erfaringer, tips eller råd fra utenlandske løpsarrangementer vel verdt å besøke.


JEg startet min blogging i forkant av Kenyaturen i februar. Den turen måtte dokumenteres, og mange hadde et ønske om å følge med på hva vi opplevde i den lille løperlandsbyen. Etter den tid har det blitt flere innlegg, og jeg følger også jevnlig med på flere løpeblogger. Vi løpere, i hvertfall ute på bygda, er en sær liten gruppe. Det er ihvertfall ikke mange av oss i Land-distriktet som liker å "tarme og flyge" asfaltlangs sommer som vinter. Mulig at dere byfolk kjenner det litt annerledes. Som mange andre små nisjeområder er det kjekt at det finnes et internett, og at det finnes bloggere med lignende interesser. Vi danner mindre sosial-digitale menigheter, mer eller mindre klar over hvem vi omgås.Her henter vi inspirasjon og motivasjon, og viktigheten av det vi driver med opphøynes i en potens lik antall blogger vi følger.
Det er med andre ord lett å la seg rive med. Jeg har latt meg rive litt med. Jeg har deltatt på et birkebeinerarrangement, og latt meg blogge om det både i for- og etterkant. Jeg tar med meg kameraet (mobilen) ut på løpeturer for å kunne lage et litt mer interessant blogginnlegg. Jeg har testet ny løpesekk og vurdert denne med et utall nærbilder, og til og med en videosnutt.

Og nå er jeg over i ei ny greie... Etter mye lesing fra flere blogger, blant andre fra Espen Ringom, Tim Bennett, Frode Klevstul og Torodd Lybekk, har jeg fått opp øynene for gode løpsopplevelser utenlands. Ikke først og fremst for å konkurrere og prestere, men for å oppleve. Løpene jeg er ute etter bør helst være litt eksotiske. For å eksemplifisere litt så følger det noen lenker under. Jeg begynner med de mest spektakulære (samtidig overkommelige):

Limone Extreme skyrace i Italia, Limone Sul Garda - en del av skyrunning world series
Mont Blanc Marathon i Frankrike, Chamonix. Flere av de ovennevnte bloggerne var der i år, og har levert gode blogginnlegg fra løpet.
http://vimeo.com/52217108 

Swiss alpine Marathon i Sveits. Legendarisk fjell-løp i suverene omgivelser. Mange løp å velge i.

Etape Bornholm på Bornholm, Danmark. Flere kortere distanser over flere dager.
Jeg kunne også tenke meg å løpe et litt storslått storbymarathon hvor det viktigste blir den sosiale ramma rundt arrangementet.
Berlin Marathon, Tyskland. Jeg har hørt rykter om at dette er et særdeles godt og veldreid arrangement med masser av folk.
Rotterdam Marathon i Nederland
Dette er noe av det jeg har vært innom av nettsider. Men jeg vil anta at det finnes massevis av andre arrangementer som kan passe inn i det formatet jeg er ute etter.'

Er det noen av dere lesere som har erfaringer, tips og råd om de ovennevnte eller andre arrangementer?

I første omgang er jeg ute etter et arrangement nå til høsten, så da vil flere løp være utelukket. Det vil skje en familieforøkelse rundt nyttår, så jeg må påregne en liten nedtoning av treningsinnsatsen til neste år. I biologitimene på videregående husker jeg fortsatt tellemåten "en - to - mange". Så jeg vil gå fra å være en tobarnsfar til å bli en mangebarnsfar. Kanskje derfor jeg er litt giret på å få gjennomført et slikt egostunt nå på høsten...

I andre omgang er jeg ute etter ei løpsarrangementpakke som ikke koster skjorta. Det vil si at det vil være en stor fordel om det går lavprisfly (Ryanair-Norwegian m.fl) til nærheten av arrangementstedet. Jeg ønsker ikke (evt. får ikke lov :-)  å svi av ei halv månedslønn på en slik helge-egotripp.
Nå begynner kanskje kravene å bli noe store, men det er jo lurt å starte søket på øverste hylle. Mange av de mest populære løpene er ofte fullbooket på kort tid. Så jeg er også villig til å vurdere et storløp i 2014-2015.

Kommentarer

  1. Ja det er jo bra å la seg rive med!?
    Snubla akkurat over bloggen gjennom Google+.

    Og kjenner meg godt igjen i det korleis det er å vera aktiv på bygda.
    Eg er jo den lokale triatleten her i bygda, og 'alle' har jo sett med ein gong mens eg var ute på løpetur eller sykkelsetet.


    Så internett er jo gull verdt for å hente inspirasjon, eg hadde ikkje greidd meg utan!

    Har berre deltatt i internasjonale triatlon og ikkje løp, så kan ikkje koma med nokre tips ang.det.

    Men Etappe Bornholm kunne eg tenkt meg ein gong.
    Så fristar det med eit ultraløp på Mallorca (serra de tramuntana) og eit i Tyrkia, men for tida strekker ikkje ressursane til. Men eg har jo ein drøm om dette...

    Håpar du finn deg eit passande løp/arrangement!

    SvarSlett
  2. Å snuble kan jo være kjekt av og til. Beklager sent svar, har vært på ferie. Etappe Bornholm ser artig ut, men jeg var på ferie på Bornholm for to år siden, så da får jeg ikke bonusen ved å besøke et nytt sted. Ultraløp på Mallorca og Tyrkia... høres varmt ut. Det går kanskje på en mindre varm årstid?

    Per i dag tror jeg Mont Blanc marathon leder, men vi får se om jeg bare lever med drømmen i noen år.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Seiglivede myter om tredemølla

Fagsnadder: Høy puls hos uerfarne løpere.

Trening til ultraløp. En nybegynners erfaring.