Land løpskarusell: Ja, det var duket for større oppslutning!

Store og små strømmet til Lyngstrand camping denne varme onsdagskvelden i mai. Riktignok vil jeg tro at SRM (Sognsvann rundt medsols, som går hver onsdag) samlet flere, men det har vel noe med befolkningstettheten å gjøre... 

Den småkuperte og delvis teknisk krevende løypa sto klar for de noenogtredve løperne med startnummer på brystet. De minste barne startet først og skulle stort sett løpe en runde i åttetallet, noe som tilsvarte en snau kilometer.
Barna er klare til dyst og venter på at starteren skal fyre de i gang. 



                                 



Deretter var de de klart for den gemene hop, eller røkla.
Dvs større unger, damer og menn som skulle løpe mer enn en runde.
De aller fleste voksne løp fire åttetall, dvs 3,6 kilometer. Dermed var det lett å kontrollere farten ved hjelp av rundetider. Ettersom det er et lokalt løp har jeg en viss oversikt over andres prestasjonsnivå, så det var ikke store problemer å legge seg riktig i feltet ut fra start. Jeg hadde på forhånd bestemt meg for å åpne relativt rolig og løpe jevne runder, men dengang ei. Med ivrige smågutter i fremste linje er det full innsats fra start, og vi voksne lar jo ikke smågutta løpe fra oss, så vi beiner etter og forbi. Jeg kjente at åpningen var litt over evne, men syntes samtidig at det gikk lett, jeg måtte regne med å justere ned farten etterhvert. 
De fire foran meg fikk ei lita luke. Ei luke som ble litt og litt større hele første runden. Jeg hadde et håp om at noen av de hadde vært enda mer overivrige enn meg i starten. Etter passering en runde på 3.02 hadde jeg bortimot utlignet farten til to stk ca 50 meter foran meg. Jeg fikk også selv justert ned farten og de tre siste rundene gikk ganske jevnt på 3.16, 3.20 og 3.12. Dessverre klarte jeg ikke å tette luka til de to foran, til tross for at den ene av de gikk på en smell på slutten og hadde lite å spurte med. Jeg kom inn på 12.57 og var veldig fornøyd med det. Det var kanskje et halvt minutt raskere enn jeg hadde regnet med. 

Det dannet seg tidlig en tetduo med Arne Mjelde Sæther i front. Med 31.40 i sentrumsløpet for et par uker siden så var det ikke noen som kunne være med å presse han til mållinja.
En Snertingdøl i noenlunde habil form hang godt med i starten og var ikke så langt bak.
Det var gledelig å se at så mange hadde møtt opp denne ettermiddagen ved Randsfjorden. Jeg håper at vi klarer å dra med oss dette videre utover i karusellen. Det hersket iallefall god stemning på Lyngstrand i går kveld. Neste løp er allerede neste onsdag (15. mai), da er det på Dokka stadion med baneløp, 1500 meter for de voksne.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Fagsnadder: Høy puls hos uerfarne løpere.

Seiglivede myter om tredemølla

Trening til ultraløp. En nybegynners erfaring.