Turplanlegging: Å flyge bennste mellom Raufoss og Fluberg.

Jeg bedriver halvparten av mitt yrkesaktive virke på Raufoss, oghar hatt mange ublide møter med "tælahiven" over Trevatn. Det er et godt stykke fra Fluberg til Raufoss over Trevatn, faktisk 41 km og dermed seks km lengre enn over Vardalsåsen. Men det høres liksom så kort og greit ut å kjøre "beinste" over Trevatn istedenfor å kjøre omvegen over Vardalsåsen og nedom Hunndalen. En kort kikk på kartet gir en grei forklaring. Veien over Trevatn går jo i en gedigen bue sørover før den dreier nordover tilbake mot Raufoss etter å ha passert Trevatna.

Ved å ta en nærmere kikk på kartet så finner man endel snarveier mellom Fluberg og Raufoss, men ikke veier egnet for bil. Åsløypas venner med god bistand fra både DNT Gjøvik og omegn turlag, Søndre Land, Vestre Toten og Gjøvik kommune  har ryddet og skiltet et fantastisk stisystem over det meste av Vardalsåsen mellom Raufoss, Trevatn og Lausgarda (Eller egentlig til Berntevegen). Blåmerkede DNT-stier. Åsløypas venner er en velorganisert organisasjon med egen hjemmeside: http://www.asloypasvenner.no/ De opparbeider og sørger for jevnlig vedlikehold av stiene med broer og klopplegging av de mange myrene på åsen.

Et av mange resultater fra Åsløypas venners frivillige arbeid. Bildet er hentet fra deres egen hjemmeside www.aasloypasvenner.no 
 Et stikart over området finner du bak denne lenken:
http://www.vestre-toten.kommune.no/internett/resource.nsf/files/midd84ne9z-sommerturkart_vardalsasen/$FILE/sommerturkart_vardalsasen.pdf



Kinderegg
Som frisklivsengasjert er det nærmest påkrevd at jeg er godt kjent med aktivitets- og turmulighetene i de kommunene jeg jobber. Dermed har jeg sett litt nærmere på dette stisystemet, og ønsker å gjøre meg litt bedre kjent med dem. Hva er vel da mer naturlig enn å løpe "bennste" mellom Raufoss og Fluberg etter jobb en dag? Turstiene går i begge mine frisklivskommuner og er dermed aktuelt i jobbsammenheng. Samtidig er det jo langt kortere å ta "bennste" vegen enn å kjøre lange omveier. Når jeg da også er over snittet interessert i å løpe langt så kommer vi vel til det uungåelige kinderegget.

Turen vil gi meg god kunnskap om flere av de populære stiene og utfartspunktene i området. Turen vil være en god treningstur i forkant av Birkebeinerløpet om noen uker, og turen i seg selv er jo forhåpentligvis en flott opplevelse.

For å sjekke nærmere om lengden på turen så har jeg brukt garmin sin nettbaserte treningsdagbok, det er også den som jeg laster over dataene fra min Garmin forerunner 310 xt. I bildet nedenfor kan du se nærmere på hvor jeg har tenkt å legge turen.


Garminsiden kommer frem til en lengde på drøye 28 kilometer, hvorav mesteparten går på skogs- og myrsti. Profilen er kanskje ikke så rent ulik profilen i Birkebeinerløpet, bare at dette er 7 kilometer lengre og mer av det sugende underlaget.  I min ferd mot Fluberg vil jeg passere Jotunheimstien som går mellom Oslo og Trondheim, samt avslutte med å løpe de siste kilometrene langs den gamle Bergenske kongeveg. Snakker om å være midt i smørøyet og ha det som plommen i egget i verdens navle. 
"Snakker om å være
 midt i smørøyet
 og ha det som
 plommen i egget
 i verdens navle." 

Jeg har planlagt å gjøre denne turen tirsdag 28.mai. Da har det forhåpentligvis tørket opp en del. Det er ikke mer enn et par uker siden det lå 20-30 cm med snø i de fleste skyggepartiene.  Med mye sti og myrløping så regner jeg med at kilometertidene blir relativt høye, en snittkm-tid på 6.30 må jeg kanskje regne med. Det skal jo være en rolig tur med noen småpauser innimellom.





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Seiglivede myter om tredemølla

Fagsnadder: Høy puls hos uerfarne løpere.

Trening til ultraløp. En nybegynners erfaring.