Land-distanseløperen går all in for ultra!

Det har fristet i flere år. Å tøye grenser. 2015 blir året jeg satser på ultralange distanser. Jeg luftet tanken på slike litt mer eventyraktige opplevelsesløp i et blogginnlegg etter forrige sesong. Opplevelsesrik løping. Med slik opplevelsesrik løping så mener jeg løp hvor fokuset ikke er rettet mot prestasjon og tidskrav, men løp hvor fokuset ligger her og nå, der og da. Ikke på kilometertider, pulssoner, passeringstider og persing.

Forrige høst fant jeg ut at 2014 ikke var året for å prøve meg på ultradistansen. Med ei ny lita jente i hus ble denne sesongen litt for vanskelig å planlegge. den måtte bli som den ble. Og det ble jo egentlig ganske bra synes jeg. Nå er 2014-sesongen ferdig, og jeg er akkurat i oppstartsgropa for 2015-sesongen. Nå har jeg bestemt meg. Til sommeren skal det løpes to ultra-konkurranser. Jeg er allerede påmeldt en.


90 km i varierende vasa-terreng. Det blir mitt livs lengste løp. I 2012 gjorde jeg min hittil eneste ultraløps-prestasjon med å løpe på alle de 10 helsetrimpostene i Fluberg på en dag. Det ble snaue 70 km og nesten 2500 høydemeter på 8,5 time. Grunnlaget for å løpe slike lengder var da noe semmert med et daværende ukesnitt på 20-30 km og treningsrunder sjelden over 15 km. De siste årene har treningsmengden steget opp til rundt 50-60 km uke, med innslag av langturer på 20, av og til 25 kilometer.  Sånn sett er jeg allerede bedre skodd til å løpe ultradistanser nå enn for to-tre år tilbake. Klarte jeg 70 km da, skal jeg kunne klare 90 km i samme tempo til sommeren. Det er ni måneder til, og jeg akter å forberede meg noe bedre til denne Vasa-utfordringen.

Treningsopplegg frem til Ultra-Vasan 22.august 2015
For å bli en god ultraløper bør man legge ned en god dose mengdetrening, samt være hard i huet, og tåle å løpe med smerter og ubehag over lang tid. Jeg har ikke allverdens tid til å trene. Så jeg må nok basere meg noe på de to siste faktorene....

Jeg vil ikke trene særlig mer enn det jeg har gjort de siste par årene. Jeg regner med å løpe litt færre økter (ca 4 økter/uke), men jevnt over noe lengre og roligere. Jeg kommer også til å legge flere økter ut i terrenget, når forholdene tillater det. Jeg kommer stort sett til å basere meg på løping, med unntak av noen skiturer litt hist og her gjennom vinteren.

En vanlig uke kan f.eks se sånn ut:
Mandag: Fri
Tirsdag: Løping til og fra jobb (minimum 11+11km) Hatighet og lengde styrt etter dagsform.
Onsdag: Fri
Torsdag: Fri
Fredag: Intervall eller kort hurtig langkjøring, 10 km
Lørdag: Rolig tur til besteforeldre, 10-15 km (transportløping til lørdagsmiddag :-)
Søndag: Rolig langtur 25-30 km

Totalt ca 70 km

Langtur i København med en kortvasrig movembersatsing. 
En søndag i måneden har jeg planer om å løpe en laaang tur, litt og litt lengre for hver mnd.
Jeg startet dette med et ultra-kickoff i København forrige uke, med 36 km.

Jeg vil øke denne langturen med ca 5 km for hver mnd. Da vil jeg være oppe i 60 km i juni. Den 60-kilometeren vil da være Ultra-Birkebeineren hvis alt går som planlagt. Disse turene skal være rolige, med innslag av gåing. Disse turene vil også fungere som testing av forskjellige næringsinntaksprosedyrer.

Jeg har ikke planer om å øke ytterligere gjennom sommeren. Da vil jeg korte noe ned på laaangturen for å unngå for mye slitasje på kropp og sjel før Ultra-vasan går av stabelen 22.august.


Jeg startet opp med min pappa-permisjon i dag, og jeg vil være hjemme med minstefrøkna 2,5 dag i uka frem til juni. Dette gjør tilværelsen som trebarnsfar litt mindre hektisk, og kanskje jeg av og til kan ta meg en løpetur mens minstefrøkna tar formiddagsluren hos besteforeldrene, eller ligger i joggevogna.

Dette treningsåret vil dermed danne et godt Hadd-grunnlag, slik at jeg kan starte 2016-sesongen med ei skikkelig skvist tannkremtube.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Fagsnadder: Høy puls hos uerfarne løpere.

Trening til ultraløp. En nybegynners erfaring.

Tro kan flytte fjell. Vi blir ikke bedre hvis vi ikke har trua.