Langs seterveier på Veståsen

Veståsen i Nordre Land har siden begynnelsen av 90-tallet vært min "villmark". Utallige fisketurer, tiurleiker, jaktturer og treningsturer har gjort at jeg er godt bevandret både på og utenfor stier og skogsbilveier.

De siste årene har Land Rotary merket og skiltet opp flere gamle setertråkk nedante bygda og opp i åsen. Nå var tiden inne for en god langtur langs mange av disse gamle setertråkkene.

Rundturen gikk fra Ringen fotballbane ved Kolbjørnshusbrua på Dokka og opp åsen via Skjellungskampen, Akksjøen og Vestersætra. Deretter til Skjellingshovdet og nedat via Vesterås, Aurlundssætra og Mæhlumssetra. Derfra løp tilbake til start omtrent samme vei som opp.

Her kan du se turen via den grafiske fremstillingen i "Relive": Relive 'Afternoon Aug 2nd'

Videre nedover følger en bildegjennomgang av turen, som ble på tilsammen 38 km på smale stier i kjempefint skogsterreng.

Turen starter ved Ringen fotballbane, og første oppstigningen er en del av kanskje den mest populære turstien i Dokka for tiden. Stien opp til Skjellungskampen.

Men ferden min går ikke ut på Skjellungskampen, den fortsetter videre oppover og innover åsen. Mot Vestersætrene.

Liten og fin singeltrack. Stedvis ganske anonym. Trenger å bli brukt mer!

Gamle steder er markert med egne stedsskilt.

Ingen langtur uten litt proviant. Smågodt duger :-)

Ørkencaps, drikkeblære og ultra-trøye. Langtur-style

Halvveis opp til Vestersætrene løper jeg forbi Mæhlumssætra.

En drøy kilometer senere er jeg ved utløpet av Akksjøen. Nå venter stigningen videre opp Akksjølia.

Akksjødammen, som regulerer Akksjøelva og Åvella. Avbildet er den gamle demningen. Ny demning ute til høyre utenfor bildekanten.

Vestersætrene nærmer seg. Fortsatt ganske så minimalistisk sti. Her går du ikke i kø!

Oppe på åsens tak, på ca 750 moh ligger Vestersætrene. Her er sætra som eies av Kistefos .

Fra Vestersætrene gikk turen videre på grusveien ned igjen til Flæsvatnet hvor stien opp til  Skjellingshovde går. Her venter en ny ganske solid oppstigning.

Utsikten blir bedre og bedre oppover mot Skjellingshovde. Her med utsikt nordover mot Dokka og Torpa.

Endelig dukker det gamle brannsåret opp foran meg. Et populært turmål 856 moh og 360 graders panoramautsikt.

Inne i tårnbua er det innskrivingsbok og siktetavle. Bua er åpen hele årets, og kan også fungere som en enkel overnattingsplass.

Fra Skjellingshovde går turen nedat Øyvasslia og til Vesterås. En gammel husmannsplass som har blitt satt i stand igjen.

Ovenfor Vesterås kommer det inn flere stier. Jeg følger stien videre til Aurlundsetra, og starter for alvor tilbaketuren.

Vel nede på grusveien igjen tar jeg snarveien over Akksjøelva og til Akksjøvegen og Øvre Svartvatnet. Nå venter samme sti ned igjen som jeg tok opp for tre-fire timer siden.

Nå tok jeg turen utkom Skjellungskampen for å nyte en siste utsikt før jeg dropper meg ned til turens start- og endepunkt.

En solid tur på kronglete små stier i et fint landskap.