En god start med 300 km i november ( og sikkert litt mindre i desember)

November var måneden da jeg startet opp med treninger som skal legge grunnlaget for neste sesongs prestasjoner. Dersom jeg klarer å grafse til meg 300 km-måneder gjennom hele vinteren så står nok mange PB'er for fall.

God kok i november. 

November var bra. Det endte til slutt opp på 310 km. De fleste av kilometrene var også av ganske ok kvalitet. Jeg har for det meste gjort treningen enkel og grei. Enten halvrolige eller halvhurtig kontinuerlige turer mellom åtte og 25 km. Kun helt sporadisk har det vært veldig rolige turer eller harde intervaller. Jeg har prøvd å kjøre de rolige turene litt raskere enn før, og de raske har ikke vært all-out økter.

Mange er kanskje kritiske til at dette blir mye lapskaustrening, da de rolige langturene går i 4.45-fart og de hurtige øktene i 4.15-fart. Jeg er dermed lite i sone 1 og nesten aldri i sone 4 og fem. Det meste foregår i sone 2 og 3. Men jeg mener selv at dette kan være lurt. Mye handler om fokus og opplevd anstrengelse. Jeg prøver å unngå å la meg fange i "den moderne løperens destruktive analysetrekant."  Mer om dette i senere blogginnlegg.

Desember blir erfaringsmessig litt dårligere. Juleforberedelser, juleavslutninger, julekonserter, julearrangementer,julevask og omgangssjuken (aldri en advent uten...) gjør at en del treninger må bortprioriteres. Det er jo selvsagt fristende å løpe vekk fra julestria. En god halvannen times terskeløkt frister jo så klart mer enn å vaske rundt på bad og toalett. Men nei. Jeg synes jeg er desperat nok som jeg er til tider. Det får være måte på hvor mye dårlig samvittighet jeg skal klare å bære...

Senere i dag venter tredemølla på meg. Med minus 20 grader ute er det godt å ha ei mølle å ty til. Det blir da ei økt med mye god kok (som jeg liker å kalle de medium harde øktene nå for tiden). Et par eksempler på gode medium harde mølleøkter midtvinters kan for meg være:


  1.  3 x (5-4-3-2-1 min) sammenhengende progressivt fra maratonfart til 10 km-fart. Altså 'fem min på 14.0, fire min på 14.5, tre min på 15,0, to min på 15,5 og ett min på 16.0. På neste serie flyttes alt 0,5 km/t raskere. Økta er inspirert av Finn Kollstad fra podcasten "Løpetid", bare at jeg kjører den uten pauser mellom fartsøkningene. 
  2. Terskelvekslinger. Selv om jeg er imot terskelbegrepet så synes jeg denne økta er ei fin medium hardøkt med god kok. To til tre km oppvarming før jeg skrur opp farta og veksler annenhver km eller halve kilometer i ca halvmaraton og maratonfart. Det vil si å veksle mellom ca 14,5 og ca 15,5 km/t kontinuerlig uten pauser i ca 10 km. 

På søndag er det igjen duket for langtur med land-løperne. 28 rolige kilometer står på programmet. Hva som er rolig fart er det litt uenigheter om i gruppa. Det spriker fra 4.45 - 6.30. Tipper vi enes om en plass midt i mellom. På de lange rolige langturene liker jeg meg godt sånn rundt 5.15-fart.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Trening til ultraløp. En nybegynners erfaring.

Fagsnadder: Høy puls hos uerfarne løpere.

Anmeldelse: Neoprensokker i bløtt vårterreng