Strava på landet

Fartslek har kommet inn som en bølge i min treningslogg de siste månedene. I loggen popper det opp "fartslek" i hytt og pine. Lapskausturer som plutselig farer opp i sone 5 og 6, for så å dette ned i gange og rolig jogg. Lange drag i konkurransefart. Bakkedrag.  Utprøving av nye løperuter. Løping på nye plasser. Løping i kryss og tvers.

Hva skjedde med systematikken, og overfokuseringen på rigide treningsøkter, strikte pulssoner og standardiserte økter på mest mulig flatt underlag? Har jeg gjort alvor av "mind over matter"-galskapen jeg snuste på for et år siden?


Neida... jeg har kommet meg på strava. Ble tipset av en kollega tidligere i høst. Har tidligere ikke gitt det noen sjanse da det historisk sett har vært mest for syklister. De siste par årene har løperversjonen blitt mer populær.

Greia med Strava er jo segmentene. Det å vise frem hvor fort man løper på enkelte strekk, eller runder. Uten å juge eller jukse på verken lengde eller tidsbruk. Tiden du bruker på et oppmålt strekk (segment) som du passerer på din løpetur kommer på ei rangert liste. Er du den med raskest tid blir du såkalt KOM (King of the Mountain) på klatresegmenter eller innehaver av CR (Course rekord) på flatere segmenter. Det er altså en konkurranseform med valgfritt start-tidspunkt.

Som treningslogg liker jeg Garmin connect bedre enn Strava. Men Garmin sine "sosiale antenner" har nok tatt inn feil signaler. Her er strava i en helt annen liga. Derfor bruker jeg begge. Garmin connect som treningslogg, og Strava som den sosiale treningsportalen.

De mest populære stravasegmentene kommer av til også opp i nyhetsbildet. Strava-jegere som hensynsløst meier ned alle som kommer i veien for et CR eller KOM-forsøk. Strava-jegere som jobber mindre for å prestere høyere på Strava-listene.

For oss som har blitt litt hektet, så kan vi skjønne frustrasjonen til Kjetil (36) som var KOM i den populære Laksebakken i Bergen. Tusentalls av syklister hadde testet seg i den berømte bakken. Kjetil hadde med systematisk trening og blodharde forsøkt kjempet seg til toppen av lakselista, og var "King of the Mountain" med all ære og berømmelse det følger med seg.

Helt til sykkel-VM... Han falt resolutt ned fra 1. til 117. plass. Snakker om å bli degradert.

Syklister og løpere i større byer kan velge og vrake i populære strava-segmenter. De fleste segmentene er for folk flest umulige å komme høyt opp på. En KOM eller en CR rager høyt. Lager du deg et segment selv langs ett av dine favoritt-strekk så raser du fort nedover på listene etterhvert som Strava-jegerne halser innom for å sikre seg nok en KOM eller CR.

For oss løpere på landet er det annerledes. HA-HA. Her er det nokså glissent, både med løpere og med Strava-segmenter.

Den første tiden etter app-installasjonen så testet jeg ut noen nærliggende segmenter. Naturlig nok fikk jeg fort litt herredømme over flere segmenter, da rekordene stort sett var oppnåelige kun med å gå fort. Jeg fant fort ut at jeg måtte lage meg mine egne Strava-segmenter, mine egne favorittpartier. Jeg dro til meg et fire km langt og hyppig brukt segment på Vestsida ( https://www.strava.com/segments/15900978 ), og smalt inn på beste tida ever. Spent gikk jeg inn for å se på mitt nyopprettede segment. Hva!?! Kun nr to!?!
Her viste det seg at det hadde oppstått en annen kjent Strava-irritasjon: Feil-logging. En uansvarlig og lite teknisk begavet syklist hadde feil-logget sin sykkeltur som en løpetur. Med snittfart på 1.57 min/km, puls på 115 og sykkelbasert profilbilde blir han lett gjennomskuet. Hva gjør man med sånne?  Etter litt kjapp googling så fant jeg ut at jeg kan "Flagge" den personens feil-rapporterte treningsøkt, og dermed si fra at her er det noe feil. Jeg er usikker på om feilmeldingen blir sendt til personen selv eller til "Strava-kontoret".

Jeg venter nå iallefall i spenning på om den turen blir omregistrert og jeg kan innta CR på en av mine mest populære løpestrekk.

Kommentarer

  1. Fin sak, så den først nå men kopierer den til kondis.no senere i dag

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Trening til ultraløp. En nybegynners erfaring.

Fagsnadder: Høy puls hos uerfarne løpere.

Anmeldelse: Neoprensokker i bløtt vårterreng