Redusert treningsiver, og vage planer for høstsesongen.

Vårsesongen er unnagjort. flere mindre og noen store konkurranser er lagt bak meg. jeg klarte to store mål på både fjellmaraton og birkebeinerløpet, under 1.20 og under 1.30.
To halvmaraton på rappet tærer på psyken. Det var litt tungt å motivere seg til Birkebeinerløpet kun to uker etter halvmaraton på Beitostølen. Halvmaraton tærer mer på både kropp og sinn en kortere løp. Etter Birkebeinerløpet i midten av juni, hadde jeg ingen planlagte konkurranser foran meg på denne siden av sommerferien. Og godt var det. Jeg har ikke vært spesielt keen på å kjøre harde kvalitetsøkter. Jeg har kommet meg i joggeskoa jevnt og trutt, og sett lyst på løpinga, men det har blitt lapskausøkter etter hva jeg har følt for der og da. Under en sommeravslutning med jobben dro jeg på meg en kink i ryggen etter å ha prøvd med på gamle kunstner under en uformell sandvolleyballkamp.  For første gang i mitt liv har jeg hatt vondt i ryggen i mer enn ti minutter! Gjett om det var synd på meg!  Jeg regnet med at det var en muskulær smerte som snart ville mykne opp bare den fikk litt tid og litt tilpasset aktivitet. Dagene etter løp og gikk jeg rolige turer i terrenget, og ryggen myknet opp og ble smertefri etter 4-5 dager.

Jeg har ingen store planer for høstsesongen. Jeg må blinke meg ut noen løp, det er godt å ha noe å trene imot. Jeg er fristet til å prøve meg på en god tid på en 5 km. Kanskje jeg også skal gjøre et seriøst forsøk på å komme under 10-blank på 3000m. Er formen god, og jeg er i perseform utover høsten, så regner jeg med at jeg stiller på Hytteplanmila i oktober for å forsøke meg på 36-tallet på 10 km.

Deretter blir det kraftig omlegging av treninga...

...men først er det sommerferie, og de vanlige hverdagsrutiner skal brytes. Det kan bikke begge veier sånn treningsmessig. men jeg er vel egentlig rimelig sikker på at formkurven ikke vil stige gjennom ferien. Som tidligere kommer øktene til å bli såkalt konserveringstrening, et forsøk på å bevare formen best mulig.

Vi har to store feriemål denne sommeren, og det er ei uke ved den franske riviera, og ei uke i telt i Strømstad-området. Jeg regner med at det blir noen skråblikk fra disse turene her etterhvert.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Fagsnadder: Høy puls hos uerfarne løpere.

Trening til ultraløp. En nybegynners erfaring.

Seiglivede myter om tredemølla