Sesongen 2013: Til Murmansk eller Roma!

Løpssesongen 2013 er historie. Tiden er inne for litt oppsummering. Et løpsår løper (!) for meg fra november til oktober. Når jeg er i det seriøse hjørnet er november en avslutning/oppstartsmåned. Satsingen justeres noe ned og øktene blir litt tilfeldige. Det er ikke nå fokuset skal være på topp.

Jeg er ivrig bruker av ei Garmin 310xt GPS-klokke og logger jevnlig treninga på garmins nettbaserte treningsdagbok. Det vil si at jeg har god oversikt over løpte kilometre og timeforbruk, samt hvor jeg har løpt de forskjellige turene.

Et kjapp summering av de 12 foregående månedene gir meg disse statistiske opplysningene:


Så å si alle treningsøkter som er loggført her er på beina. I tillegg kommer det en del styrkeøkter, i hovedsak på overkropp som ikke er med i denne statistikken.

Skråvinklet statistikk. 
Det er interessant å se hvor lang distanse jeg har tilbakelagt. Det er 2584 kilometer. Et par kjappe google maps-søk gir meg disse svarene:



Kartutsnitt 1: Retning nordover langs E-6 hadde ført meg ganske akkurat over russergrensa og inn til Murmansk. Vet ikke om jeg hadde kommet meg forbi grensevakta, så det kan hende jeg måtte ha løpt litt tilbake de siste ukene... :-)


Kartutsnitt 2: Hadde jeg vendt snuten sørover hadde jeg kommet omtrent akkurat til Roma. Da regner jeg ikke med verken Danskebåten eller Kielferga. Jeg vet ikke om det er fortau over Øresundbrua, så der kan det hende det blir mange irriterte bilister. Det samme gjelder vel kanskje autostradaen gjennom Tyskland...


4x Mt. Everest
Denne løpssesongen har jeg også klatret fra havnivå og opp til Mount Everest fire ganger. Altså drøye 35 kilometer rett til værs. 35 kilometer rakt upp fører meg godt inn i stratosfæren. Heldigvis så har jeg ikke klatret over 50 kilometer denne sesongen, for da hadde jeg bikket inn i mesosfæren og antageligvis blitt meid ned av meteoritter. Lurer på hvordan motbakkespesialistene som f.eks Thorbjørn Ludvigsen manøvrerer seg unna...

700 bokser pultost
I følge GPS-klokka har jeg svidd av i overkant av 160 000 Kcal på løpinga alene. Dette kommer da altså i tillegg til de ca 912 000 Kcal som jeg har brukt på alle de andre nødvendige aktiviteter og prosesser i kroppen (2500Kcal x 365 dager). 160 000 er nok ikke helt korrekt da jeg har endel mølleøkter hvor jeg har koblet ut GPS-en. Som en tommelfingerregel kan man regne kaloriforbruk ved løping som 1 kcal/kilo/km. Denne utregningen kommer da frem til 212 000 kcal.  Løpinga er derfor skyldig i ca 25% av mitt totale energiforbruk det siste år. Ca 700 kcal merforbruk per dag.

Uansett. 212 000 Kcal er en solid dose med mat. Det tilsvarer ca 40 kladder med Tine Meierismør. Eller nesten 100 kilo med grandiosa, 150 stk. Eller 175 store plater med stratos. For den mer helsebevisste tilsvarer det 950 bokser med kesam 1%, eller drøye 630 bokser med fersk og god pultost. For veganeren vil det tilsvare 715 kilo med Galiamelon eller 160 kilo med kikerter. Ååå...jeg kunne fortsatt i en evighet. Men poenget er vel forstått.... :-)

Det er jo en stor fordel med all denne treninga. I tillegg til alt av vanlig mat kan jeg proppe i meg en hel grandiosa annenhver kveld gjennom hele året, etterfulgt av ei lita plate med stratos og en halvliter cola. Å herre jemini for en fin premie! Det er bare det at jeg deler jo hus med flere. Det er kanskje ikke alle de som bør bli med på gildet. Da blir det fort litt feil.


Treningsåret 2013 har vært endel over snittet for meg de siste årene. Jeg hadde nok noe tilsvarende i perioden 1997-2004, men etter det har jeg nok jevnt over ligget på ca 30 kilometer i uka. Prestasjonsmessig har denne økningen i treningsmengde ført meg fra druge 40 minutter på mila og ned til 37-blank. 

Det er kun det siste halvannet året jeg har Garmindata. Jeg brukte tidligere polars treningsdagbok som var et softwarebasert program på PC-en. Det slo seg uheldigvis vrang når jeg skulle overføre det til ny PC i 2007 og jeg mistet alle dataene. I perioden 2007-2012 førte jeg ikke dagbok. Nå håper jeg dagens onlinebaserte garminløsning varer lenge slik at jeg får gode årsstatistikker i årevis fremover. Spørsmålet er hva som blir satsingsnivået mitt fremover. Det er jo artigst med dagbøker og statistikk når man er på opptur rent treningsmessig. Jeg har ingen store treningsplaner for 2014. Jeg skal iallefall ikke gå hardt ut. Det får bli litt som det blir. Med unger på 0, 4 og 8 vil nok det føre til tidvis nedprioritering av treningsøkter. Det er ikke sunt å gå rundt med dårlig samvittighet over labre treningsuker. Kenyaturen vi hadde i jan-feb ga meg mye ekstra motivasjon til å trene litt mer denne sesongen. Nå er kunsten å jekke seg litt ned igjen. Det er vanskelig å fortsette å konkurrere når du vet at tidene blir endel dårligere enn forrige år.


Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Seiglivede myter om tredemølla

Fagsnadder: Høy puls hos uerfarne løpere.

Trening til ultraløp. En nybegynners erfaring.