Førsteinntrykk av Vest-Kenya.

Vi landet i Eldoret kl 11 i går, lørdag. Lite søvn på flyene gjennom natta. Heldigvis var det lite folk på den midterste flyvningen mellom Doha og Nairobi. Da fikk jeg stablet sammen lemmene slik at jeg fikk ei noe hali brukbar sovestilling. Det tar på med slike nattflyvninger. Men ikke bare selve flyvningene, men alle sikkerhetskontrollene som må passeres på alle mellomlandingene. Geir Arild er i hvertfall skråsikker på at han ikke skal ha på seg belte på turen tilbake :-). Er det noen som med hånden på hjertet kan si at de ikke blir litt stresset opp av sikkerhetskontroller? PC opp, belte av. Hva med skoa? Har jeg noe flytende i håndbagasjen? Har jeg pakket toalettsakene i forsvarlig innpakning? En gang ble jeg til og med bryskt tatt til side fordi jeg hadde ei potensiell bombe i sekken: Ei pakke batterier, ledninger til øretelefonene og bananer (organisk materiale)....

På plass i Eldoret. Arne ser litt blind ut, men det skyldtes bare skarp sol...
 Vel-vel, vi landet til slutt på den lille flyplassen i Eldoret. Litt finere enn jeg hadde sett for meg faktisk. Så var det å stable seg inn matatusen (liten Toyota-minibuss som det er millionvis av i Kenya) som skulle kjøre oss til gjennom Eldoret og til Iten. En times tur. Det var først da at Afrikaopplevelsen nådde meg. Det er vel egentlig ubeskrivelig (ihvertfall innenfor mine skildringsevner).
Geir Arild ble plassert foran. Min første opplevelse med venstrekjøring. Greit nok. Sjåføren var forøvrig en sjeldenhet. Han trente for moro skyld, tre ganger i uka. Ikke så rent ulikt meg og bror. 

Det syder og bobler av liv langs veiene. Gamle bulkete biler, traktorer, nedlessete mopeder, eselkjerrer, lastebilder med masse folk på planet, syklister i kryss og tvers, barn og unge som kryr overalt i vegkanten, kuer, sauer, griser, høner. Overalt. På bygda i norge klager vi over manglende sosiale møteplasser. Her var det møteplasser overalt. Folk flest har jo sitt hovedvirke langs disse veiene. Det var småbutikker, verksteder, bensinstasjoner, kiosker m.m for hver femte meter.
Bilde tatt fra bilen. Det er laaangt unna å skildre det livet som var langs veien. 

Dette gjorde inntrykk på en bygdegutt som meg. Jeg har riktignok bodd i tigerstaden i seks år, men det blir mæssom ikke helt det samme.

Etterhvert ble vi møtt av skiltet "Iten - Home of the champions". Da var vi fremme. Vi ranglet inn på en liten grusvei og svingte inn gjennom en bevoktet port. Lorna Kiplagat High Altitude training centre (HATC). En liten stille oase i alt mylderet. Det er nesten litt kaksete å gjemme seg inne her den tiden vi skal være her. Her siger toppatletene rundt i en litt spesiell atmosfære. Eneste som ikke skiller seg ut fra den øvrige befolkningen er fettprosenten. Den er nok på godt under 5 hos flesteparten, både utenfor og innenfor portene til HATC.
Bassengområdet på HATC, ti meter nedenfor rommet.  Bygget bak er loungen med TV og Wi-Fi (ISDN riktignok...)

Selveste Mo Farah!
Etter å ha gått litt rundt inne på HATC kom det tuslende et par engelsktalende løpere forbi. Jeg måtte glåme litt ekstra på han ene. Er det ikke selveste Mo Farah, den britiske løperen, opprinnelig ifra Somalia? Løperen som tok intet mindre enn "the double" (5- og 10 000m) i London-OL? Joda. Det stemte. Han er her og trener om dagen. Han ligger fire rom bortenfor oss, med legger tynnere enn underarmene mine.

Reise- og ankomstdagen nærmer seg slutten. Sola er sylskarp her 2400 moh  rett ved ekvator, temperaturen helt perfekt.Vi får klemt inn ei økt før middag, til tross for hodepine og kjei kropp. Legen anbefalte meg å ta det litt rolig den første dagen her oppe pga min nylig behandlede streptokokkhalsbetennelse og antibiotikakur. Det har vært ni dager uten trening. Dette blir et sjokk.

De første treningsturene kommer i neste innlegg. Det er verdt et innlegg i seg selv.

Kommentarer

  1. Så trivelig Roger...husker den sikkerhetskontrollen da du var " bananterrorist"!

    Jeg skal følge med! God søndag fra et snødekket nord!

    Åse

    SvarSlett
  2. Blir spennende å følge med dere! Håper dere legger ut litt rapport hver dag!

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Fagsnadder: Høy puls hos uerfarne løpere.

Seiglivede myter om tredemølla

Tro kan flytte fjell. Vi blir ikke bedre hvis vi ikke har trua.