Under 3.00 i Frankfurt Marathon 25. oktober 2020?

Sagt i etterkant av Rotterdam Marathon i 2016:

"Ga det mersmak? Tja, njæ.... tjo. Men det krever litt. Ved neste forsøk skal jeg i så fall være bedre forberedt på å komme under 3.00. Men det blir ikke i år. Det kan fort bli noen år til neste maraton."

Det var mitt første maraton i konkurranse,  og en klassisk tremilssprekk. Les blogginnlegget fra den stjernesmellen her. 

Nå har det gått noen år. Gnisten er tent igjen. Etter et par sesonger uten særlig fokus annet enn greie prestasjoner på 3-5 og 10 km så er det noe som har begynt å bygge seg opp. Jeg tror noe skjedde den helga det var både Oslo Maraton,  Berlin Maraton og København halvmaraton. Eliud Kipchoges legendariske 2.01.38 gjennom Berlins langstrakte gater har brent seg inn i minnet. Breaking 2:30-gjengen har inspirert meg via både Strava og facebook.

Maraton 2020 har ligget i bakhodet på meg siden i fjor høst. Da var vi på en Berlinweekend, og jeg kom da inn på tanken å løpe Berlin Marathon i 2020. Men jeg har en utfordring med slike tidlige høstmaraton. Jeg klarer sjelden å ha særlig gode treningsuker gjennom sommeren. Juli er som regel min dårligste treningsmåned. Det er uheldig dersom det skal løpes fort på maraton i midten av september. Et vårmaraton er heller ikke helt heldig da vi ofte er belemret med vinter og snødekte veier til ut i april her i "dalstroka innafor" på Østlandet. Senhøsten er kanskje det beste.

Jeg vil velge meg et maraton senhøstes. Oktober 2020. Et lettløpt et sådan. 

Jeg har saumfart noen maratonkalendere og løpeblogger på utkikk etter raske høstmaratontraseer. Maratonet bør ikke kun inneha en rask trase, det bør også gå i relativt fine omgivelser, ha en god andel løpere som løper rundt 3-blank, bra med engasjert publikum og være godt organisert. Det er også en fordel om reiseveien er kort, og tilpasset et stramt budsjett.

Da dukket Frankfurt maraton opp. Frankfurt maraton har cruiset frem som et raskt og populært arrangement med god tysk logistikk.

Vil jeg også strekke armene fornøyd i været etter målgang i Franfurts messehall 25. oktober 2020?

Nok en gang vil målsettingen for maratonet være under 3-blank. Eller kanskje under 2.59.07 som er min brors maratonpers satt i Oslo i 2016. Eller kanskje litt mer hårete, under 2.48? Dette må tunes inn i løpet av våren, sommeren og høsten 2020

Vi er tilsammen fire Land-løpere som reiser nedover for å delta på dette maratonet. Alle skal under 3.00, og jeg vil vel tro at et par av oss vil gå for 2.50, 2.48 eller 2.45.

Det er ikke umulig at det kommer noen oppdateringer på treningsarbeidet utover i sesongen. Stravaprofilen for 2020 er oppdatert med ukesmål på 70 km, så får vi ta det derfra.





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Seiglivede myter om tredemølla

Fagsnadder: Høy puls hos uerfarne løpere.

Trening til ultraløp. En nybegynners erfaring.