Anmeldelse av terrengsko til birkebeinerløpet, Inov-8 x-talon 212

Erru godt skodd sa folk.... Jaaaaa sa folk.


Å være dårlig skodd er ikke noe godt skussmål. Ikke i disse dager, og ihvertfall ikke i løpsmiljøet. Skofetisjistene vanker ikke lenger bare på Jimmy Choo, Berluti, Nine West og Skin Madden. Nå er det joggeshop, runningwarehouse, wiggle og løplabbet som er skofetisjistenes hellige gral. Lavdrop og nulldrop i alle merkevarianter. Wibrams fem tær, Vivos minimalisme og Hokas maksimalisme. Nike free og Asics 33.
Jaggu klarte dom å få utstyrshysteriet inn i den enkleste sporten av dem alle, løpingen.


Og jeg biter på. Sluker det, på linje med en glupsk åbbår en vakker solskinnsdag (ja for du visste vel at abboren er mest bitevillig i finvær? Den har ei luftblære som blir påvirket av lufttrykket, og ved høytrykk skjer det en liten sammenpressing av luftblæra som igjen fører til et mindre press på mage og tarmer som igjen gir økt sultfølelse og dermed økt sjans for napp hos fiskeren... Så skal du fiske åbbår, gjør det i finvær, eller aller helst når været skifter fra lavtrykk til høytrykk).

Jeg er ingen skofetisjist. Jeg har større kunnskaper om fisking enn om joggesko. Men jeg har sansen for gode joggesko (hvem har ikke det?). Jeg har sansen for god passform og god løpsfølelse. Asics har i mange år gitt meg dette, og vil nok fortsatt gjøre det fremover. Men ikke på terrengfronten. Jeg har ikke funnet noen gode Asics-terrengsko. Jeg har heller aldri løpt veldig mye i terrenget, så terrengsko har jeg ikke hatt så veldig mange par av. I fjor kastet jeg mine siste terrengpar. Et par kav utslitte adidas adizero xt av god gammel årgang. Birkebeinerløpet ble det siste de fikk være med på.

Terrengsko i Birken? 
Denne forsommeren sto jeg altså uten terrengsko, men er påmeldt birkebeinerløpet. Er det riktignok en motsigelse? Er det behov for terrengsko i Birken? Det er jo knapt et terrengløp. De første seks,sju kilometrene går i faste, fine og planerte langrennsløyper, ispedd en og annen myrklump. Deretter går det aller meste på skogsbilveier og grusete stier. I 2013 stilte de fleste av de beste i vanlige racingsko. Det er den gemene hop som er så jævla utstyrfiksert, statusjegere. Men så var det også tørt og fint under fjorårets løp. Det stiller ikke like store krav til sko og såler. Se mitt blogginnlegg fra løpet her.
Eliten på tur ut at Birkebeineren skistadion under fjorårets Birkebeinerløp. Løpets eneste asfaltstrekke. 

Inov-8 X-Talon 212
Jeg mente uansett at jeg trengte en terrengsko. Godt å ha hvis det blir bløtt under årets birkebeinerløp, og godt å ha på treningsturer i terrenget som jeg av og til tar meg.
Mer eller mindre tilfeldig ramlet jeg over et salg på xxl, samtidig som det var 25% rabatt med DNB's mastercard. Her fikk jeg den ganske så populære terrengskoen Inov-8 x-talon 212 til kr 750,-. Det slo jeg til på. Tre dager senere var de hentet på posten. Den spennende unboxinga gikk unna på null komme niks og føttende ble tredd rett ned. Lurt å innlede med litt vanlig gåing. Som navnet tilsier så er de relativt lette med sine 212 gram. De har en relativ flat såle med god bakkekontakt og medium drop på 6 mm. Yttersålen har kraftige og myke gummiknaster som ikke gir særlig kontant løpsfølelse på asfalt, men som fungerer særs godt i terrenget.
Senest i år vant skoen en runners world-kåring for beste trail-sko. Se mer på Inov-8's nettsider

Den siste utgaven kommer i freske farger, og er slett ikke så verst å se på. Den ser relativt robust ut til å være en lettvekter, men svaret på det har jeg ikke før om et års tid. Passformen er av den litt smale og avlange typen. Jeg hadde nok blitt litt mer fornøyd dersom den hadde vært bittelitt breiere ved tåballene og bittelitt kortere i snuten. Jeg vil gjerne at alle sko skal være som Asics ds-trainer... Det er mulig at den smale forfoten er nødvendig for å unngå for mye sidelengs "vandring" av forfoten inni skoen. Det vil fort gi gnagsår og vassblemmer etter mange kilometer på ujevnt underlag.

Jomfruturen
Jeg tok nylig med meg skoen på den første skikkelige testturen, etter å ha gått den litt inn på jobb noen dager. Det var en terrengtur i de dype skogene i innlandet. Nærmere bestemt skogen mellom Fluberg og Lausgarda, og deler av den gamle Bergenske kongeveg. Det vil si fin og tørr skogssti, myr, torv, bløuthøl, furuskogsbunn, gjørme, røtter, traktorveier og litt grusvei. Dårlig med fjell og glatte svaberg.

Sitter som spiker på vanlig tørr skogsbunn. Noe annet hadde jeg vel ikke trodd heller. Men på gammel klopping med langsgående furu beit ikke denne såla seg fast. Men der er det kanskje bare piggsko som sitter...

Sjeldent underlag til meg å være. Tung myr er vel mer forbeholdt skiløperes grunntrening. Skoa satt fortsatt på meg etter endt overfart. Bløte og fine, men merket lite til det på resten av turen. 

Gress er det en del av de første kilometrene av Birken. Egentlig helt til matstasjonen ved Sjøseterveien. Tørt gras er vel ikke terrengskoens største utfordring, ei heller for x-talon 212. Bilen i bakgrunnen hadde nok satt seg fast under litt bløtere forhold antar jeg. 

Konklusjon
Løpsfølelsen er super. De sitter godt på foten ved ujevne forhold. Ingen gnaging, gnissing eller vandring inni skoen. De er lette og smidige. Mellomsålen er relativt tynn, men skaper ikke noe ubehag ved løping i skogen. Løping på kvass stein og pukk kan kanskje bli noe ubehagelig. Skolissene sitter godt, og skoen sitter godt på foten til tross for ganske lav halkappe. Yttersålen sitter som sagt på på vanlig terrengunderlag, men jeg fikk ikke testet den på vått føre. Tørr stein og tørre røtter satt den også ganske godt på.

Jeg er ikke overbevist om dette er den riktige skoen for Birkebeinerløpet. De myke knottene i yttersålen er relativt godt merkbare på harde grusveier og jeg føler at det "gynger" litt i landing og fraspark. Jeg er redd noe av snerten i steget blir borte av dette. Mange av birkebeinerløpets kilometre foregår på relativt hard grusvei. På litt mykere og løsere underlag som gress, jord og torv har man ikke samme problemet. Her gir knottene spikerfeste og du kjenner at du biter deg fast i underlaget, også under den siste tåavviklingen mot underlaget.

Nå som jeg har kjøpt dem, regner jeg med at jeg kommer til å bruke de under årets birken. I hvertfall hvis det blir bløtt.



Kommentarer

  1. Fin anmeldelse.

    Jeg valgte selv Inov-8 Trailroc 235 da jeg nylig kjøpte nye terrengsko. De har nok ikke samme grepet som X-Talon utenfor jordveier og godt opptråkkede stier, men tror de fungerer helt fint til lettere terreng. Positivt er det også at de har en såkalt "natural fit", som innebærer litt mer plass til tærne, altså ikke så smale som X-Talon. Jeg har ikke løpt mye i de enda, men er så langt fornøyd, og har følt jeg har godt grep både på tørt og vått underlag.

    http://www.inov-8.com/New/Global/Product-View-Trailroc-235-Aqua-Lime-Red.html?L=26&A=Trail&G=Male

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker :-) For meg blir nulldrop litt voldsomt for akillesen tror jeg. Jeg føler jeg er litt dristig med 6 mm drop. Fin sko med litt artig variasjon i yttersålen. Tre forskjellige hardheter etter hvordan foten blir brukt mot underlaget. Det er fancy!

      Slett
  2. Morsomt å lese andres synsing om sko man selv liker - jeg har brukt disse sporadisk på sti en stund og synes de er midt i blinken på alle måter. Eneste minus må være festet på våt stein/svaberg, der er de ikke så mye å stole på (greit å vite FØR man erfarer det :O).

    Har du noen erfaring med Halvbirken/noen idé om hvordan underlaget er der i forhold til den lange? Er veldig i tvil på om jeg skal safe med inov-8 eller om lettvektere gjør susen, som du skriver om. Synes forsåvidt det går greit å løpe noen km på grus med terrengskoene, men om de strengt tatt ikke er livsviktige på stidelene så kan det vel være noen sekunder å spare uten. Utstyrsvalgets kval!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Ja vel, så våte svaberg er ikke skoens beste underlag. Vel, på birken er det ikke noe stort problem. Det er kun et lite parti på 100 meter som man kan velge å løpe på svaberg eller nedi gjørma etter det jeg kan huske.

      Halvbirken har temmelig likt underlag som normaldistansen, så skovalget bør være det samme. X-talon 212 veier jo som navnet tilsier kun 212 gram, og er jo med det en lettvekter. Asics ds racer veier omtrent akkurat det samme. Så vekta er det ikke noe galt med, det er de myke gummiknottene som kan være ørlitegrann forsinkende på hard grusvei. Men dette blir kanskje flisespikking.

      Slett
    2. Ja, spørsmålet er jo hvor mye man vil trenge knottene, i tillegg til at mine x-talon er AKKURAT store nok så jeg frykter litt for tærne i utforbakke. Alternativet er Asics super j33, de er jo forsåvidt smidige nok. Tipper det blir været og graden av fuktighet i løypa som avgjør til slutt. Takk for innspill, og lykke til selv!

      Slett
  3. Løper mye i terreng, 3000-5000 km i året, og kjenner meg ikke igjen at 212 har dårlig feste på våte svaberg. Har til gode å ha et par sko som sitter "som støpt" på glatte svaberg. De skoene som kommer nærmest er 212 og Adixero xt, som jeg syns er ganske like på dette området. Generelt mener jeg 212 er en bra sko, men med noe tynn såle ved løping på stier med mye skarpe steiner(Hardangervidda f.eks.) Siden gummblandingen er relativt myk blir de også ekstremt fort utslitt ved asfaltløping når asfalten er varm. Ganske utslitt etter 20 km allerede.

    SvarSlett
    Svar
    1. Mye enig i at X-Talon 212 sitter fint på våt stein - eller sagt annerledes: De sitter bra nok, gitt at man justerer fraspark og fart etter forholdene. Også enig i at den tynne sålen på X-Talon 212 begrenser levetid og bruksområde.

      Men jeg har også testet en annen sko som faktisk sitter veldig bra på våt stein: Icebug Enlight. Denne har grei demping og virker slitesterk i såle og overdel. Icebugs modell "Acceleritas4" har samme gummiblanding i sålen, og er enda mer "minimalistisk". Verdt å sjekke ut tror jeg.

      Slett
    2. Takk for gode innspill av dere som har mange kilometer med både denne og andre terrengsko på beina.

      Slett
  4. Takk for denne omtalen. Kjøpe i dag mine Inov 8 X-talon 212.

    http://tidstypisk.com/natur/lopetur-i-terrenget/

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig Trond. Jeg er fortsatt glad i mine x-talon, og de holder seg relativt godt, men har blitt litt blassere i fargen. (Kanskje fordi de må stå utendørs året rundt. Kan jo ikke dra slike gjørmesko inn i huset...) :-)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Fagsnadder: Høy puls hos uerfarne løpere.

Trening til ultraløp. En nybegynners erfaring.

Tro kan flytte fjell. Vi blir ikke bedre hvis vi ikke har trua.